Skola 2,6 miljarder Ensamkommande 5,3 miljarder

Skola 2,6  miljarder

Fler mattetimmar och fortbildning av lärare. Det är några av sakerna som lyfts fram när Björklund satsar 2,6 miljarder på matematikundervisningen i skolan.

Orsaken till de stadigt försämrade resultaten är enligt Björklund dels att lärarna i hög grad saknar full behörighet, dels att själva undervisningsmetoden brister. Sverige är det land i EU och OECD som har flest timmar med självstudier i matematik.

Kan en annan anledning vara massinvandring av invandrarbarn som är lågutbildade och analfabeter?

Regeringen

– Det är helt riktigt att lärarna ska leda och undervisa. För mycket eget arbete lämnar de svaga eleverna i sticket. Men lärare ska leda och undervisa med eller utan kateder och det måste inte vara i helklass, säger Sirén.

Varför får svenska elever inte samma satsning som ”flyktingbarnen”?

Ensamkommande 5,3 miljarder

– Det tryck som har blivit på Sverige med dels ökade kostnader för ensamkommande barn, men också för att vi bedömer nu att kanske upp emot ytterligare 5 000 människor kommer att söka sig till Sverige och tas emot, och då behöver vi reservera mer pengar för detta mottagande, säger biståndsminister Gunilla Carlsson (M).

I årets statsbudget skulle de så kallade avräkningarna från biståndsramen uppgå till 4,7 miljarder kronor, men nu kommer ytterligare 650 miljoner att överföras från bistånd till ersättningar och boendekostnader för asylsökande i Sverige. Därmed kommer biståndsramen på sammanlagt 35 miljarder att minska med 5,3 miljarder i år. Dessutom föreslås ytterligare en avräkning på 15 miljoner för att bland annat öka säkerheten för Sidas biståndsarbetare i Afghanistan och Irak.

Och satsningen för dessa miljarder

Hofors Kommun

I slutet av oktober tog kommunstyrelsen beslutet att Hofors skulle ta emot 30 ensamkommande flyktingbarn. Ett högt antal i förhållande till kommunens storlek, men avgörande var att kommunen har bra lokaler. Hälften av ungdomarna förläggs på bygdegården i Torsåker, en del på ett gruppboende i Rönningen och en del på Hantverkarn.

Hur många assistenter får dessa 30 ”barn” då?

Ett 60-tal plockades ut och intervjuades. Nu har 13 män och 11 kvinnor fått besked att de får börja den 1 mars nästa år. Flertalet från närregionen och Mellansverige.

– Vi har känt oss lite som jultomten när vi i dagarna gett besked om anställning, säger han.

Några av de antagna har varit arbetslösa, men Jan Bornestig pekar på att genomgående har de som anställts sett jobbet som en spännande utmaning samtidigt som de gör en värdefull insats för de ensamkommande flyktingbarnen.

Vi som växte upp och gick i skolan på 80 och 90-talet vet vilka enorma besparingar man gjort i 20-talet år på skolorna och klasserna vuxit.  Själv gick jag i en klass med 20 elever. Man skulle ”spara” genom att slå ihop 2 skolor. 3 klasser i vår årskurs gick från 20 elever till 30 elever och givetvist bara en lärare per klass.

Minns att när det var en 90 eller 120 min lektion. Då fick man vara glad om man fick hjälp max 5 minuter.

Den frågan jag själv ställer mig. Varför går det utmärkt att skattebetalarna betalar överbemannad personal till ”flyktingbarn” men inte assistenter till skolan som hjälper eleverna?

Tänk vad många jobb det skulle skapa? Tänk vad bra resultat många barn skulle få?

 

 

 

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: